یکی از مهمترین مشخصه های یک هلیکوپتر، توانائی آن برای ثابت نگهداشتن دمش و غلبه بر گشتاور ملخها است .گشتاور نتیجه انتقال نیروی چرخشی از طریق اتصالات مکانیکی به روتور هلیکوپتر است .نیرویی که ملخهای هلیکوپتر را میچرخاند، یک نیروی مساوی و در جهت مخالف به اتصالات انتقال نیرو وارد میکند که به بدنه هلیکوپتر متصلند .اگر این نیرو کنترل نشود، موجب چرخیدن هلیکوپتر بدور خودش با سرعت زیاد خواهد شد .خوشبختانه هلیکوپترها دارای مکانیزمی هستند که هم گشتاور را خنثی میکند و هم کنترل حرکت جانبی را فراهم می آورد .
روشهای رایج در کنترل حرکت چرخشی در هلیکوپترهای رادیو کنترل
کنترل چرخش با روتور دم
رایجترین روش کنترل چرخش در هلیکوپترهای رادیو کنترل، استفاده از روتور دم است .روتور دم در فاصله معینی از محور روتور اصلی ، بر روی میله دم قرار میگیرد تا بتواند گشتاور ناشی از چرخش ملخهای اصلی هلیکوپتر را خنثی نماید .روتور دم هم میتواند بوسیله اتصالات مکانیکی به محور روتور اصلی متصل شده باشد و هم میتواند دارای یک موتور الکتریکی مجزا باشد .در روش اول، روتور دم با سرعتی متناسب با سرعت چرخش روتور اصلی میچرخد که این نسبت حدود 5.4 به 1 است .تراست روتور دم بوسیله کم و زیاد کردن زاویه ملخهای دم کنترل میشود.
برای ادامه مطلب فایل زیر را دانلود کنید
تهیه و تنطیم : مهندس فرزین وکیلی