پی ال سی S7-400 زیمنس

پی ال سی S7-400 زیمنس

PLC‌های سری S7-400‌ به عنوان نسل پیشرفته تر سری S7-300 برای کاربردهای پیشرفته صنعتی طراحی و ساخته شده اند و از ویژگیهای اصلی این سری از PLC ها میتوان به سیکل زمانی کوتاه و سرعت بالا، قابلیت پردازش پروسه های پیشرفته صنعتی، عملکرد ایمن و قابل استفاده در محیط های با شرایط خاص و قابل استفاده برای پروسه های حیاتی میتوان اشاره نمود. تعداد ورودی- خروجی های قابل پردازش توسط این سری از CPU ها به لحاظ تئوری تقریباً نامحدود است و قابلیت اتصال به شبکه های صنعتی از طریق پروتکلهای مختلف، وجود ماژول های سخت افزاری متنوع از دیگر مزایای این سری از PLC‌های زیمنس می باشد. وجود ماژول های تابع مختلف برای کاربردهای خاص و همچنین قابلیت هایی همچون MultiComputing از نقاط برجسته این PLC ها میباشد. بر طبق این قابلیت امکان تقسیم یک برنامه سنگین و پیچیده روی چندین CPU وجود دارد، بگونه ای که CPU‌ها به منزله یک کنترلر عمل کرده و تبادل سریع اطلاعات مابین آن ها از طریق مکانیزم Global Data صورت می پذیرد. علاوه بر این موارد، سری S7-400 نسبت به سری S7-300 از تعداد بیشتری تایمر، شمارنده، بیت حافظه، وقفه، فانکشن های سیستمی بهره می برد و دارای سرعت بالاتر به جهت برخورداری از چهار انباره می باشد. با این حال مشابهت بسیاری مابین این دوسری وجود دارد. لازم به توضیح است که در این سری، ماژول ها به هر ترتیبی میتوانند روی رک قرار گیرند و از این حیث قانون خاصی وجود ندارد.

یکی از تفاوت های بارز مابین PLC های S7-300 و S7-400 ، استفاده از رک بجای ریل در سری S7-400 است. برخلاف ریل در سری S7-300، رک علاوه بر نگهداری ماژولها، دارای باسهای ارتباطی و تغذیه نیز بوده و لذا ارتباط مابین ماژول ها و کنترلر را بدون نیاز به سیم کشی برقرار می سازد. در سری S7-300، باس کانکتور وظیفه انتقال اطلاعات مابین ماژولها و CPU را برعهده دارد. انواع رک های ارائه شده برای سری S7-400 به طور کلی به سه گروه رک های مرکزی، رک های توسعه و رک های یونیورسال تقسیم می شوند. گروه اول تنها قابلیت استفاده به عنوان رک اصلی یا مرکزی، گروه دوم تنها قابلیت استفاده به عنوان رک های افزایشی یا توسعه و گروه سوم قابلیت استفاده به دو صورت رک مرکزی و توسعه را دارا می باشند.

PLC های سری S7-400 به سه دسته کلی تقسیم می شوند. سری استاندارد، سری پایه و مناسب برای کاربردهای عمومی و شرایط کاری نرمال می باشد. سری H برای پروسه های حساس صنعتی که توقف CPU حتی برای ثانیه ای میتوانند خطرات فاجعه باری به بار آورد مورد استفاده قرار می گیرد که در این سری، در کنار CPU اصلی و کنترل کننده پروسه یک CPU رزرو در نظر گرفته می شود که CPU رفتار کنترلر اول را مانیتور می نماید و به محض بروز خطا در کنترلر اول، بصورت اتوماتیک و فوری وظیفه پردازش سیستم را بر عهده می گیرد. سری FH نیز نسخه Fail-Safe شده سری H می باشد.