سناریو در خانه هوشمند

سناریو در خانه هوشمند

سناریو در خانه هوشمند:

از مهمترین امکانات خانه هوشمندمی توان به تعریف سناریو اشاره نمود.بدین صورت که کار بر می تواند بنابر نیازهای متفاوت خود مجموعه ای از اتفاقات را بصورت یکجا در سیستم تعریف نموده و تنها با لمس یک کلید و یا ارسال یک پیامک بتواند این کارها را از سراسر دنیا اجرا نماید. از شاخص ترین سناریوها که می شود در یک ساختمان هوشمند تعریف کرد می توان به سناریوی های خواب، بیداری، تماشای تلویزیون، مهمانی، جشن، صرف شام، ترک خانه، سفر، حضور، ورزش، مطالعه و … اشاره نمود.

سناریوهای اتاق نشیمن:

  • امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها
  • امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی موردنیاز
  • ایجاد دمای مطلوب
  • امکان کنترل و گزارش گیری سایر فضاها (روشنایی و دما و پرده ها و…) از همان فضا

بطور مثال سناریوی سینما: پرده ها بسته، چراغ های سقفی خاموش، روشنایی دکوراتیو با ۳۰٪ دیم، آباژورها خاموش و سیستم صوتی خاموش گردد.

سناریوهای سالن پذیرایی:

  • امکان تعریف سناریوهای متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها
  • امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی موردنیاز
  • ایجاد دمای مطلوب با کاربری های متفاوت ( با توجه به تعداد افراد حاضر و دمای دلخواه مهمانان )
  • امکان کنترل و گزارش گیری سایر فضاها (روشنایی و دما و پرده ها و…)

بطورمثال سناریوی مهمان: چراغ های تابلو های نقاشی روشن، روشنایی دکوراتیو با ۷۵٪ دیم و آباژورهای روشن، چراغ های بوفه تزئینی روشن و سیستم صوتی با صدای ملایم راه اندازی گردد پیام خوش آمدگویی پخش گرددو یک اسپری خوش بو کننده فضای محوطه را خوشبو سازد نور و دمای اتاق در میزان مشخص تنظیم شوند .

سناریوهای ناهارخوری:

  • امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها
  • امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی موردنیاز
  • ایجاد دمای مطلوب با کاربری های متفاوت ( با توجه به نوع غذای در حال سرو و دمای مناسب بنا به تعداد حاضرین و فصل سال )

بطور مثال سناریوی شام: روشنایی سقفی خاموش و روشنایی دکوراتیو با ۳۵٪ دیم و نور مخفی روشن و سیستم صوتی با صدای ملایم راه اندازی گردد.

سناریوهای آشپزخانه:

امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها

امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی موردنیاز

بطور مثال مد طبخ غذا: روشنایی سقفی روشن، روشنایی بوفه خاموش، چراغ بالای اجاق روشن، هود روشن و درجه حرارت به حداقل مطلوب

ایجاد دمای مطلوب و راه اندازی فن های تخلیه هوا بسته به نوع کاربری ( هنگام طبخ غذا، صرف صبحانه، شستشوی ظروف و یا نظافت )

سناریوهای اتاق خواب اصلی:

  • امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها
  • امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی موردنیاز
  • امکان تلفیق کنترل روشنایی، کنترل پرده ها و سیستم صوت و کنترل های لازم در فضای حمام
  • ایجاد دمای مطلوب با کاربری های متفاوت ( خواب، بعد از حمام، آرایش،‌استراحت و… )
  • امکان کنترل و گزارش گیری سایر فضاها ( روشنایی، دما، پرده ها و پنجره ها ) از همان محل
  • فعال یا غیر فعال نمودن سیستم امنیتی

بطور مثال سناریوی صبح بخیر: راه اندازی سیستم صوتی با صدای ملایم، ایجاد نور ملایم با تنظیم پرده ها و استفاده از نور طبیعی موجود در محیط، گزارش ساعت، دما و وضعیت آب و هوای محیط خارج، ایجاد دمای مطلوب در فضای حمام، آماده سازی و راه اندازی دوش و سونای ایستاده، راه اندازی قهوه جوش و …

سناریوهای اتاق های خواب:

  • امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها
  • امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی موردنیاز
  • امکان تلفیق کنترل روشنایی، کنترل پرده ها و سیستم صوت
  • ایجاد روشنایی بر اساس حضور، بدون نیاز به لمس کردن کلیدهای فرمان
  • کنترل فن تخلیه بو در زمان لازم ( فعال کردن با تاخیر پس از ورود و غیرفعال کردن با تاخیر پس از خروج )
  • امکان توزیع صوت جهت دنبال کردن اخبار مهم، گزارش فوتبال، سریال و یا فیلم در حال پخش

بطور مثال سناریوی مطالعه: غیرفعال کردن سیستم صوتی، ایجاد نور با شدت نور لازم جهت مطالعه، تنظیم پرده و استفاده از نور طبیعی موجود در محیط، ایجاد دمای مطلوب در فضا

سناریوهای سرویس بهداشتی:

  • ایجاد روشنایی بر اساس حضور، بدون نیاز به لمس کردن کلیدهای فرمان
  • کنترل فن تخلیه بو در زمان لازم ( فعال کردن با تاخیر پس از ورود و غیرفعال کردن با تاخیر پس از خروج )
  • امکان توزیع صوت جهت دنبال کردن اخبار مهم، گزارش فوتبال، سریال و یا فیلم در حال پخش

ورودی ساختمان هنگام خروج:

  • خاموش شدن کلیه مسیرهای روشنایی
  • ایجاد دمای مطلوب در هنگام خروج و تعریف دمای مطلوب در هنگام عدم حضور در منزل
  • امکان تطبیق پرده ها و چراغ های پشت پرده با زمان حضور ( در دو زمان شب و روز )
  • امکان شبیه سازی حضور در منزل
  • امکان گزارش گیری از وضعیت باز و بسته بودن درب و پنجره ها
  • خاموش کردن سیستم صوتی و تصویری
  • خارج کردن مسیرهای کنترلی از مدار
  • کنترل زمان بندی باز و بسته شدن پرده ها و یا حتی یک مسیر روشنایی جهت تامین نور لازم برای گل های زینتی
  • امکان گزارش گیری دما و وضعیت آب و هوای محیط خارج

برای نمونه به چند سناریو که در سیستم مدیریت هوشمند وجود دارد اشاره می شود:

۱) سناریوی میهمان

با انتخاب این گزینه در سیستم چراغهای لوکس و لوسترها در سالن روشن می شوند در این حالت بیشترین تولید نور در سالن خانه ایجاد می شوند. پس از خروج میهمانان براحتی با تنظیم مجدد، سیستم به حالت قبل باز می گردد.

۲) شبیه سازی حضور انسان در خانه

یکی از نگرانی های عمده ی مردم در هنگام خروج از خانه، روشن کردن چراغهایی در ساختمان است که بیانگر حضور انسان در خانه باشد. البته روشن چراغها برای مدت طولانی (مثلاً در سفر) باعث مصرف انرژی شده و از طرفی با یکسان بودن شرایط در خانه، دیگران براحتی متوجه به عدم حضور ساکنین در خانه می گردند. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، نوعی پویایی و تحرک را در ساختمان ایجاد می نماید. بدین ترتیب که طی فواصل زمانی معین اقدام به روشن و خاموش نمودن چراغها کرده و این طور وانمود می سازد که افراد در خانه مشغول انجام فعالیت های رایج زندگی هستند. این وضعیت تا حدود زیادی سارقین را به اشتباه انداخته و در جهت ارتقاء امنیت ساختمان نقش مؤثری ایفا می کند.

۳) سناریوی خواب (SLEEP)

با انتخاب این حالت توسط کلیدهای صفحه نمایش، سیستم به طور هوشمند وضعیت خواب را در ساختمان فعال می سازد. در این سناریو سیستم با خاموش نمودن کلیه چراغها(و روشن شده چراغ خواب) در خانه فقط اجازه تردد به ساکنین داخل خانه را می دهد و در صورت باز شدن درهای ورودی خانه و پارکنیگ باعث به صدا در آمدن آژیر می شود. بدین ترتیب ساکنین از این وضعیت در خانه با خبر می شوند.

۴) سناریوي سفر (TRAVEL)

نگران خانه نباشید . سفر خوش

فقط موقع خروج دکمه مسافرت را بزنید و خانه هوشمند بر اساس تنظیمات می تواند شیر اصلی آب و گاز را قطع کند،  کلیه وسایل برقی در خانه بجز یخچال و فریزر خاموش می شوند. چراغها و سیستم تهویه را خاموش کند، پرده ها را ببندد، دوربینهای مدار بسته، دزدگیر و سیستم اعلام و اطفاء حریق را فعال کند و دربها را پشت سرتان قفل کند !

این امکان وجود دارد که خانه هوشمند در نبود شما با روشن و خاموش کردن چراغ ها، باز و بسته کردن پرده ها و روشن کردن تلویزیون بودن شما را شبیه سازی کند تا توجه دزدها را جلب نکند .

۵) سناریوي خروج از خانه (Exit Home)

این سناریو مشابه سناریوی سفر است با این تفاوت که برای خروج از خانه در مدت کم و در حدود چند ساعت این حالت فعال می شود. تنها تفاوت این سناریو با سناریوی سفر، عدم بستن شیر آب و گاز در خانه می باشد. این حالت برای جلوگیری از خاموش شدن بخاری گازی، آبگرمکن، اجاق گاز و… در هنگام خروج موقتی از خانه می باشد.
خب، اجازه بدید تا با هم کارهایی را که به هنگام خروج از منزل انجام می دهیم مرور کنیم، مسلما با بالا رفتن هزینه های انرژی هیچکدام ما علاقه نداریم چراغ های منزلمان را قبل خروج روشن بگذاریم. پس به تک تک اتاق ها سرک می کشیم و چراغ ها را خاموش می کنیم. پنجره ها را می بندیم. پرده های اتاق ها را میکشیم. شیر گاز را میبندیم و از خانه خارج می شویم. وای صبر کنید فراموش کردیم اتو و قهوه ساز را خاموش کنیم، پس باید دوباره به منزل برگردیم و این دو را خاموش کنیم. اما آیا زمانی که شما یک خانه و ساختمان هوشمند دارید تمامی این کارها لازم است؟ پاسخ خیر است، خانه هوشمند شما با با فشردن یک دکمه کل این سناریو را برایتان اجرا می کند. چراغ همه اتاق ها خاموش می شود، پرده ها بسته می شوند سیستم سرمایش و گرمایش به حالت صرفه جویی می رود و اگر فراموش کرده باشید اتو و قهوه ساز خود را از برق بکشید کافیست تا به راحتی با گوشی موبایل خود از راه دور برق این دو وسیله را قطع نمایید.

۶) سناریوی عادي (NORMAL)

ساکنین در یک خانه هوشمند در صورت نیاز می توانند کلیه امکانات سیستم هوشمند را بجز سنسورهای دود و گاز غیر فعال کرده و بطور عادی به زندگی خود در خانه ادامه دهند. با انتخاب حالت نرمال در خانه، سیستم این وضعیت را در خانه اجرا می کند.

۷) سناریوی روشنایی هوشمند (AUTO LIGHT)

یکی از راه های بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها ایجاد روشنایی اتوماتیک است. این روش تا حدود زیادی جلوگیری از روشن ماندن چراغها در فضاهای مختلف خانه که بیشتر براثر فراموشي افراد اتفاق می افتد، مؤثر است. وقتی که این حالت در خانه فعال شود، با ورود افراد به درون اتاق ها، چراغها روشن شده و با خروج از اتاق، چراغ ها پس از چند دقیقه تأخیر زمانی، خاموش می شوند. میزان تأخیر زمانی نیز توسط کاربر قابل تنظیم می باشد.

۸)تماشاي فيلم(سينمايي)

برای تماشای یک فیلم جذاب بنظرتان چگونه شرایط محیطی ایده آل است؟ مسلما برای لذت بردن از تمااشای فیلم در سینمای خانگی خود دوست دارید تا نور محیط کم شود و پرده ها کشیده شود تا نور اضافی شما را هنگام تماشای فیلم آزار ندهد. سناریو تماشای فیلم تمامی این مراحل را بصورت خودکار انجام می دهد، چراغ های اضافی را خاموش میکند،نور آباژور را کم می کند و پرده ها را می بندد و علاوه بر این سینمای خانگی را نیز فعال و روشن می نماید. حتی لازم نیست دنبال کنترل های تلویزیون و سینمای خانواده بگردید با گوشی موبایل خود هم می توانید در یک خانه هوشمند همه ی وسایل صوتی و تصویری خود را کنترل کنید.

۹)خواب به همراه پنجره

همان سناريوي خواب است با اين تفاوت كه اجازه باز كردن پنجره را خواهيد داشت.

۱۰) سناريوهاي اقتصادي

در اين سناريو ها هدف طراحي سيستمي جهت نظارت كامل بر نحوه مصرف انرژي در ساختمان است. با توجه به شرايط مختلف روزانه در ساختمان، سيستم هوشمند تصميم گيري هاي متفاوتي را اتخاذ خواهد كرد. در چنين سيستمي افراد اجازه باز نمودن پنجره هاي خانه را نخواهند داشت. و يا با توجه به الگوي مصرف انرژي، استفاده از برخي تجهيزات فقط در ساعات كم باري مجاز خواهد بود. درجه حرارت در چنين خانه اي به طور خودكار و بر اساس مقايسه با درجه حرارت بيرون ساختمان تنظيم مي گردد.

۱۱) سناریو مراقبت از کودک

با تعریف این سناریو می توانید تصاویر  فرزندان  خو د را  بر روی گوشی خود داشته و بر آنها نظارت کنید و میزان دما و روشنایی اتاقشان را  کنترل کرده  و حتی میزان ساعات مصرفی آنها از تلویزیون و بازیهای رایانه ای را در اختیار والدین قرار می گیرد.

سناریو رومانتیک (Romantic)

با فعال شدن این سناریو تمام هالوژنهای سقفی با نور کم روشن می شوند و آباژور یا چراغ خواب نیز روشن میشود و تمام لوسترها خاموش خواهند شد و فضایی دل انگیز پدید می آید پخش یک موسیقی آرام نیز پیشنهادی ویژه برای شماست.