سطح سنج شناوری

سطح سنج شناوری

از خاصیت شناوری هم در اندازه گیری نقطه ای سطح گسسته و هم پیوسته استفاده می شود. در اندازه گیری پیوسته می توان به کمک مکانیزم هایی، موقعیت شناور را در هر نقطه داخل مخزن اندازه گیری و به اتاق کنترل ارسال کرد. یکی از روش ها استفاده از وزنه و کابل می باشد. در این نوع از سطح سنج یک وزنه تعادل به وسیله کابل به شناوری که درون مخزن قرار گرفته متصل می شود. این وزنه تعادل همزمان با بالا و پایین رفتن شناور در اثر تغییر ارتفاع سیال درون مخزن، جابجا و ارتفاع سیال را بر روی درجه بندی که در بیرون از مخزن نصب شده است نمایش می دهد. وزنه تعادل کشیدگی کابل را هنگام بالا و پایین رفتن شناور حفظ می کند. به جای کابل می توان از زنجیر نیز استفاده کرد.

در برخي از موارد، شناور توسط يك بازو به يك آهنربا يا يك قطعه فلزي كه در داخل يك لوله قرار دارد، متصل شده است. در خارج از لوله و در ارتفاع مورد نظر، يك آهنربا وجود دارد. زمانيكه قطعه فلزي توسط شناور حركت داده مي شود و در مقابل آهنربا قرار مي گيرد، سبب مي شود كه آهنربا به سمت قطعه فلزي حركت كند و بدين ترتيب سبب فعال شدن يك سوئيچ ارتفاع ميشود. چنانچه از دو آهنربا در دو نقطه بالا و پايين مخزن استفاده شود، شناور ميتواند به عنوان سوئيچ سطح بالا و پايين عمل كند.

عملکرد یک نمونه گیج با خروجی سوئیچ

شناور ميتواند به شكل كروي يا استوانه اي و شكلهاي ديگر باشد و ميتواند بصورت عمودي يا افقي نصب شود. جنس آن نيز ميتواند ازفولاد ضد زنگ، تفلون و انواع پلاستيكها باشد. از آنجاييكه شناور همواره بايد در سطح مايع قرار گيرد، دانسيته آن بايد كمتر از كمترين دانسيته احتمالي سيال مورد اندازه گيري باشد. همچنين به دليل اينكه موقعيت شناور از موقعيت ارتفاع سطح مايع تبعيت ميكند ،زمانيكه سطح مايع متلاطم باشد، اندازه گيري دقيقي صورت نميگيرد. اين مشكل در بيشتر مخازن اتفاق مي افتد به همين دليل امروزه، شناورها اغلب به عنوان سوئيچهاي سطح مايع استفاده ميشوند.

لول سوئیچ برای سیالات بسیار داغ

این سطح سنج ها دقیق می باشند اما معایب مکانیکی همچون گیر کردن کابل و یا اصطکاک میان کابل و چرخ دنده ها از دقت آنها می کاهد. هنگام نصب باید دقت شود که بخش های مکانیکی سنسور از تماس با هوا و سیال در امان بمانند. زیرا این مساله موجب خوردگی و فرسایش تدریجی این قطعات می شود.این سنسورها به ندرت جهت ارسال سیگنال الکتریکی به کار می روند و تنها برای نمایش محلی ارتفاع سیال مناسب هستند و نصب آنها در مخازن با سقف بسته و تحت فشار نیازمند رعایت شرایط خاص مخزن خواهد بود.
سطح سنج های شناوری تکنولوژی ساخت پیچیده ای ندارند و نسبت به انواع دیگر سطح سنج های پیوسته ارزانتر بوده و اندازه گیری دقیق و قابل اطمینانی را فراهم می نمایند. با توجه به اینکه شناور و لوله آن به طور کامل درون سیال فرو می روند باید از مواردی که در برابر خوردگی مقاوم هستند، ساخته شوند. در هنگام نصب سنسور باید دقت شود که میله سنسور بصورت کاملا قائم درون سیال قرار گیرد و شناور به راحتی و آزادانه درون آن جابجا شود.

مزایای لول سوئیچ

  • هزينه پايين
  • استحكام بالا
  • اندازه گيري بازه وسيعي از ارتفاع سيال
  • سهولت نگهداري و تعمير
  • مناسب برای مایعات